vrijdag 10 april 2015

Werkvormen geschiedenis

Werkvormen geschiedenis


Hoe kan je het historisch denken en redeneren bevorderen? Hieronder heb ik twee werkvormen:
- Welk woord weg?
- Gevoelsgrafiek 

In de klas zijn wij nu bezig met het thema 'Wereldoorlogen en Holocaust'. De bestanden die ik deel zijn aan te passen. Je kan deze werkvormen bij elk tijdvak inzetten.

Bij 'welk woord weg?' is het de bedoeling dat leerlingen verbanden ontdekken en kunnen verwoorden waarom het ene woord er niet bijhoort. 

Bij de gevoelsgrafiek is het de bedoeling dat leerlingen zich verplaatsen in de personen. Doe dit met twee "soorten". Je ziet een mooie vergelijking. Bijvoorbeeld arbeiders en fabrieksdirecteuren. Geef de leerlingen naast de tabel een blad met jaartallen. Bij deze jaartallen staat uitgelegd wat er toen gebeurde. De leerlingen maken op basis daarvan de grafiek. 

Klik op de woorden om bij de bestanden te komen:

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen