donderdag 27 augustus 2015

Eerste schoolweek

De eerste schoolweek is bijna afgelopen. Als LIO-stagiaire vond ik het fijn om eindelijk eens een opstart mee te maken. In het eerste tot en met derde jaar begin je rond oktober met stage. Ik miste als stagiaire altijd de opstart van een schooljaar. Nu heb ik samen met mijn coach de klas klaargezet en draaien wij de eerste week samen. Erg leuk en interessant om mee te maken.
Mijn LIO-school werkt met Snappet. Ik was erg nieuwsgierig hoe dit in zijn werking ging. Ik voelde mij net weer een eerstejaars! Hoe zet je Snappet in tijdens je les? Hoe differentieer je? Welke werkvormen zijn geschikt tijdens het werken met een tablet? Deze punten kwam ik tegen tijdens mijn eerste les met Snappet. Ik ben lekker aan het uitvogelen hoe ik het wil inzetten en ik ben al aardig op weg! Het gaat al stukken beter :-). Hoe leerzaam een eerste week wel niet kan zijn!

Voor andere stagiaires (maar natuurlijk ook leerkrachten) heb ik een lijstje gemaakt met punten waaraan je moet denken voor het opstarten van een nieuw schooljaar.

1. Lees de overdracht goed door zodat je niet voor onverwachte dingen komt te staan. Let wel op dat je "blanco" je eerste dag ingaat. Probeer kinderen niet meteen in een hokje te stoppen.
2. Denk goed na over de opstelling van de tafels. Wat is je looproute? Hebben de leerlingen genoeg ruimte? Kunnen de leerlingen goed bij de kasten? Etc. Ga voor je klas staan, want daar geef je les. Kijk goed of het je bevalt. Ga ook af en toe op een plekje zitten. Loop ook door het lokaal! Wat is een goede looproute?
3. Denk na over je kasten. Hoe ga je deze inrichten? Waar zet je je eigen spullen?
4. Denk na over je bordindeling. Waar hang je je dagritmekaarten? Wil je een prikbord met leerdoelen erop?
5. Lees van te voren de methodes goed door. Hoe is de methode opgebouwd? Welke modellen gebruiken ze?
6. Wil je de leerlingen al een vaste plek geven of laat je ze de eerste dag zelf kiezen? Wanneer je ze zelf laat kiezen zie je meteen welke vriendschappen er zijn en welke kinderen er uiteraard niet naast elkaar moeten zitten. Na twee dagen maak je een vaste opstelling.
7. Gebruik de eerste week voor groepsvorming! Dit is erg belangrijk!! Hier heb je de rest van het jaar profijt van. Bouw de lessen in de eerste week op en begin niet meteen met een vol lesprogramma.
8. Maak klassenregels. Denk na of jij dit alleen doet of dat je dit samen met de klas wil doen.
9. Wees "streng". De leerlingen kennen meteen je grenzen. Blijf wel positief en deel van complimenten uit om gewenst gedrag te stimuleren. Na een aantal weken kan je het strenge een beetje loslaten.
10. Een vakantiekring duurt lang. Erg lang. Laat de leerlingen in groepjes een muurkrant maken over hun vakantie. Hang dit ergens op in het klaslokaal. De leerlingen kunnen dan op eigen gelegenheid de verhalen lezen en de leerlingen zijn creatief bezig geweest.
11. In plaats van een kring mogen de leerlingen 10 seconden vertellen over hun vakantie. Door deze flitsbeurten ben je er snel doorheen, maar heeft iedereen wel iets kunnen vertellen.
12. Bouw het rustig op. De kinderen moeten weer wennen aan school dus te veel informatie komt niet binnen.
13. Controleer of je al je materiaal (scharen, linialen etc) klaar hebt liggen op de eerste schooldag.

Bovenstaande punten ben ik tegengekomen tijdens de zomervakantie en de eerste schoolweek. Wat zijn jullie ervaringen?


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen