woensdag 23 september 2015

Verhalen vertellen

In mijn omgeving hoor ik veel leerkrachten zeggen: verhalen vertellen durf ik niet, voor het vertellen van verhalen is geen tijd. Zo kan ik nog even doorgaan... Verhalen vertellen is onwijs leuk én goed voor de ontwikkeling van het kind. Denk aan woordenschat en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Voor meer informatie verwijs ik jullie graag door naar deze website: http://www.rudolfroos.nl/onderwijs/artikelen/woordenschat-verhalen-vertellen

Zelf gebruik ik vooral verhalen voor wereldoriëntatie. Afgelopen dinsdag heb ik het tijdvak regenten en vorsten geopend met een verhaal over de VOC. Ze zaten te smullen (en ik trouwens ook). Maar dan... Dan heb je je verhaal verteld en wat moet je daarna doen? Graag wil ik jullie een voorbeeld geven over hetgene dat ik heb gedaan. Na het verhaal heb ik groepen van vier gemaakt. Elke groep kreeg een placemat met een vraag. Het antwoord moet in je verhaal zitten! Elke groep kreeg een andere vraag. Dat is leuker voor het nabespreken, maar de kinderen leren ook van elkaar! Hoe werkt de coöperatieve werkvorm placemat?

1. De kinderen lezen de vraag.
2. De kinderen beantwoorden de vraag alleen in hun eigen vak.
3. Wanneer de leerkracht het aangeeft gaan de hoofden bij elkaar. De leerlingen bespreken elkaars antwoorden. De leerlingen formuleren een definitief eindantwoord en schrijven dit in het middelste vak.
4. Nabespreken.

Veel plezier en succes!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen