vrijdag 30 oktober 2015

Werkvormen leesbevordering: 'Een boek voor jou' en 'boekensushi'

Afgelopen maandag had ik college en heb twee nieuwe werkvormen uitgelegd gekregen. Deze heb ik meteen afgelopen dinsdag en woensdag uitgeprobeerd in mijn groep 6! Het zijn leuke werkvormen om snel tussendoor te doen én de kinderen vinden het onwijs leuk! De werkvormen zal ik hieronder uitleggen.

  1. Een boek voor jou. Leerlingen zoeken voor elkaar (in tweetallen) een boek uit de boekenkast/schoolbibliotheek. Vooraf praten zij 1 minuut met elkaar over de vraag welke boeken ieder graag leest (eventueel met behulp van de werkvorm ‘ping-pong’: twee kinderen zitten tegenover elkaar. De een vraagt, de ander antwoordt, de ander vraagt, de een antwoordt).


  1. Boekenshushi (beeld je een lopende band met boeken in die voor de leerlingen langs gaat). De leerlingen zitten in een kringachtige opstelling. Iedere leerling heeft een nieuw boek voor zich liggen. Op het signaal van de leerkracht krijgt iedereen 2 minuten om in het boek te lezen. Daarna wordt het boek doorgegeven naar de volgende leerling. Iedereen heeft nu weer een nieuw boek en leest daar opnieuw 2 minuten in. Weer doorgeven, weer lezen. Na 6 minuten heeft iedereen kennisgemaakt met 3 boeken. Is er een boek dat je helemaal wilt gaan lezen? Wie wil, kan het gekozen boek lenen.
Probeer deze twee werkvormen eens uit in de klas! Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik ga ze zeker nog een paar keer gebruiken!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen