vrijdag 8 januari 2016

Boekenkring


Het praten over boeken heeft een positieve werking op de leesattitude van kinderen. Een boekenkring is een werkvorm die hiervoor gebruikt kan worden. Het doel van de boekenkring is het promoten van boeken en het enthousiasmeren. Hoe werkt een boekenkring?

1. De leerkracht opent de kring door zelf een boek te promoten of een gedichtje voor te lezen.
2. Een aantal kinderen promoten een boek. Waarom zou iedereen dat boek gelezen moeten hebben?
3. De theorie van Aiden Chambers kan je helpen om goede vragen te stellen. Hiervoor raad ik je het boek 'De leesomgeving' aan. Je kan ook op deze site een kijkje nemen. Hier staan alle vragen uitgewerkt. Aiden Chambers geeft wel aan dat zijn vragen handvatten zijn en geen methode die je moet volgen.
4. De boeken die de kinderen promoten, worden gepresenteerd bij 'Boek van de week'.


Dit filmpje kan je een beeld geven over hoe de boekenkring ongeveer in zijn werking gaat:

Veel leerkrachten kiezen voor een boekbespreking. Ik ben zelf geen fan van de boekbespreking. Het doel van de boekbespreking zou moeten zijn het promoten van boeken. Waar worden de kinderen op beoordeeld: presentatievaardigheden, voorbereiding en de inhoud van de presentatie. Het enthousiasmeren valt weg. Kinderen staan vaak met heel veel zenuwen te presenteren. De kring is laagdrempelig en het moet voelen als een gesprek. Dus ook de boekenkring is geen presentatie! Ik open de kring vaak met de vraag: 'Welk boek moet volgens jou iedereen gelezen hebben?'. Je krijgt een antwoord en vraagt uiteindelijk door. Ik merk aan mijn leerlingen dat ze de kring leuk vinden. Ondanks dat ik tegen de boekbespreking ben, ben ik het er wel mee eens dat kinderen moeten leren om voor een groep te staan. Ik vind alleen dat de boekbespreking eerder demotiverend werkt voor de leesattitude van kinderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen