donderdag 14 januari 2016

Informatieve jeugdboeken

Afgelopen semester heb ik de minor 'Van verhalen groei je' gevolgd. De puntjes worden op de i gezet, leesplan inleveren en dan duimen! Hopelijk mag ik dan het certificaat leescoördinator in ontvangst nemen! Tijdens de minor heb ik een gastcollege gehad van Jan Paul Schutten. Jan Paul Schutten is de kinderboekenambassadeur en schrijft informatieve jeugdboeken. Eén van zijn boeken is 'Het raadsel van alles wat leeft'. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik niet thuis was in de informatieve boeken. Ik werd tijdens het college geïnspireerd om anders naar informatieve boeken te gaan kijken. In dit bericht wil ik uitleggen waar goede informatieve boeken aan moeten voldoen en welke schrijvers aan te raden zijn.

Veel informatieve boeken bestaan uit opgesomde feiten. Feiten blijven eenmaal beter hangen wanneer het verhalend wordt verteld. Dit geldt voor fictie en non-fictie. Bij informatieve boeken zijn de volgende punten belangrijk:
- Leuke introductie van het boek/onderwerp
- Verrassend/grappig/intrigerend/cliffhangers
- Vanuit één persoon geschreven
- Het is verhalend geschreven

Deze auteurs zijn aan te raden:
- Govert Schilling
- Midas Dekkers
- Janny van der Molen
- Bibi Dumon Tak
- Bas Haring
- Bas van Lier
- Arend van Dam
- Sander Koenen
- Jan Paul Schutten

Ik raad je aan om eens boeken van de bovenstaande auteurs te gaan bekijken en te lezen. Ga dan eens kijken naar bijvoorbeeld de serie 'Ooggetuigen'. Deze informatieve serie voldoet niet aan de bovenstaande punten die ik net heb benoemd. De informatie wordt niet opgeslagen, terwijl dit juist wel de bedoeling is.

Er zijn ook auteurs die fictieve boeken schrijven, maar de gebeurtenissen zijn historisch correct. Deze boeken vallen niet onder de categorie informatieve boeken. Om een paar voorbeelden te noemen:
- Rob Ruggenberg
- Simone vd Vlugt
- Thea Beckman

Ik hoop dat je door dit bericht anders naar informatieve boeken gaat kijken!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen